-
تمرین ۵۰ مطالعه ماهیچه ها
سهشنبه 6 آبان 1399 23:20
تمرین ۵۰ مطالعه ماهیچه ها یک ورق کاغذ پوستی روی طراحی خود از اسکلت (تمرین ۳۳) قرار دهید و با استفاده از تصاویر کتاب آناتومی عضلات آن را بررسی نمایید. مهمترین کار شما نشان دادن نحوه اتصال هر عضله به استخوان است در طراحی از عضلات پا بایستی نشان بدهید که عضلات ران در پشت زانو به دو شاخه تقسیم میشوند و به ساق متصل...
-
بخش ۲۱ _ ماهیچه ها
سهشنبه 6 آبان 1399 23:19
بخش ۲۱ _ ماهیچه ها ماهیچه ها چگونه عمل می کنند ماهیچه ها همانند فنر دارای نیروی کششی هستند و به هیچ وجه نیروی فشاری ندارند. بنابراین برای هر حرکتی بایستی دو نوع ماهیچه وجود داشته باشد. یکی برای حرکت به یک جهت و دیگری برای حرکت به جهت مخالف, این دو نوع ماهیچه کمابیش برعکس یکدیگر عمل میکنند یعنی یکی از آنها منقبض می...
-
تمرین ۴۹ آنالیز آثار نقاشان
سهشنبه 6 آبان 1399 23:17
تمرین ۴۹ آنالیز آثار نقاشان تمرین ۴۷ می تواند پس از تمرینات زیاد و به مرور زمان طبق دستورات زیر توسعه یافته و پیشرفت نماید. (الف) سه یا چهار عدد از کمپوزیسیون های حالت و خود آثاری را که این کمپوزیسیون ها به آن مربوط می شود بردارید و به طور آزاد نقاط سیاه را به هم وصل نمایید. سایه ها را به طور ساکن و جدا جدا نشان ندهید...
-
تمرین ۴۸ مطالعه آثار نقاشان بزرگ از نظر آناتومی
سهشنبه 6 آبان 1399 23:16
تمرین ۴۸ مطالعه آثار نقاشان بزرگ از نظر آناتومی وسائل: یکی از نقاشی هایی را که شکل بدن به صورت برهنه در آن وجود دارد انتخاب نمایید. یک ورق کاغذ پوستی روی آن قرار بدهید و همانند تمرین هایی که در مورد آناتومی روی طراحی های خطوط محیطی انجام می دادید انجام بدهید. برای اینکه کار شما ساده شود پیشنهاد میکنم که از کارهای...
-
تمرین ۴۷ کمپوزیسیون آثار نقاشان بزرگ
سهشنبه 6 آبان 1399 23:13
تمرین ۴۷ کمپوزیسیون آثار نقاشان بزرگ وسایل: کتاب یا مجله ای که آثار نقاشان در آن چه به صورت رنگی و چه به صورت سفید و سیاه چاپ شده باشد مورد نیاز این تمرین است. آثار موجود در کتاب ها و مجلات برای این کار خیلی مفیدتر از آثاری است که به قطع خیلی بزرگ چاپ شده و گران قیمت هستند. روی کاغذ کادو کوچکی که متناسب با اندازه اثر...
-
بخش 20 _ مطالعه آثار نقاشان
سهشنبه 6 آبان 1399 23:09
بخش ۲۰ مطالعه آثار نقاشان روش مطالعه آثار نقاشان. یک مطالعه پرتحرک و هوشیارانه از آثار بزرگ نقاشان زمان های مختلف کاری فوق العاده واجب است. نقاشان بزرگ نیز همانند دکترها و شیمیدان ها از تجربیات افراد قبل از خود استفاده می کرده اند. هنگامی که شما به یکی از کارهای تمام شده یک نقاش نگاه میکنید نمیتوانید مراحلی را که در...
-
تمرین ۴۶: خطوط منحنی و مستقیم
شنبه 8 شهریور 1399 12:56
تمرین ۴۶: خطوط منحنی و مستقیم این یک مطالعه سریع است و برای آن از پز یک دقیقه ای و گاهی ۵ دقیقه ای استفاده کنید. همانطور که قبلا گفته ام تنها یک دلیل برای کارهای تند وجود دارد و آنهم ضبط سریع حالت مدل است شما بایستی خطوط منحنی و مستقیم را به کار ببرید ولی از آنها به عنوان وسیله ای جهت آنالیز حالت مدل حتی به صورت سریع...
-
تمرین ۴۵: تضاد خطوط
شنبه 8 شهریور 1399 12:54
تمرین ۴۵: تضاد خطوط در ابتدا به عنوان تمرین خط مستقیمی را بکشید که بخشی از خط محیطی مدل را نشان بدهد. سپس در دنباله آن یک خط منحنی بکشید. به کشیدن بالا یا پایین آن بخش از کناره بدن ادامه بدهید و خطوط مستقیم و منحنی را به طور متناوب پشت سر هم بگذارید. به همین روش دور تا دور مدل را بکشید ولی هرگاه خطی مستقیم در یک طرف...
-
بخش ۱۹ - آنالیز در ضمن طراحی
شنبه 8 شهریور 1399 12:53
بخش ۱۹ - آنالیز در ضمن طراحی حرکت و تضاد. هنگامی که من کلمه طرح را به کار می برم منظورم از آن نقاشی و طراحی ای است که در ارتباط با حرکت سازمان یافته باشد. چون در هر عمل طبیعت حرکت وجود دارد در هر کار هنری نیز بایستی احساسی از حرکت وجود داشته باشد. وظیفه نقاش این است که در وهله اول اصول حرکت را از طبیعت یاد بگیرد و سپس...
-
تمرین ۴۴ :گوش
سهشنبه 28 مرداد 1399 19:18
تمرین ۴۴ :گوش دو طراحی بزرگ ۱۵ دقیقهای با روش خطوط محیطی از گوش بکشید که یکی از روبرو و دیگری از پهلو باشد. گوش اساساً شکل یک قیف کوچک را دارد، شما مثل سایر مردم راجع به آن فکر نکنید و آن را شکلی در نظر نگیرید که به سر چسبیده باشد. در نظر داشته باشید که کلیه خطوط موجود در آن جهت گرفتن صوت است تا بتواند آنها را به...
-
تمرین 43: چشم
سهشنبه 28 مرداد 1399 19:17
تمرین 43: چشم دو طراحی بزرگ پانزده دقیقه ای به روش خطوط محیطی از چشم بکشید که یکی از روبه رو و دیگری از پهلو باشد. چشم در حفره نسبتاً بزرگی که کاسه چشم نامیده می شود قرار دارد و فقط بخش کوچکی از آن مشاهده میشود. پلک های بالایی و پایینی بر روی این کره قرار گرفته و شکل آنها از شکل چشم تبعیت میکند. پلک ها بر روی این...
-
تمرین ۴۲ : پا ( پنجه)
سهشنبه 28 مرداد 1399 19:16
تمرین ۴۲ : پا ( پنجه) یک طراحی بزرگ به روش خطوط محیطی از پنجه پا و قوزک آن تهیه کنید و سپس به مطالعه استخوانهای آن بپردازید. استخوان درشت نی و نازک نی مثل انبر پا را گرفته است به طوری که چنین تصور می شود که پا در داخل ساق قرار گرفته است. پا از پهلو قوسی شکل است. در واقع انتهای تحتانی ساق پا بر روی قوس پا قرار گرفته و...
-
تمرین ۴۱ : زانو و پا
سهشنبه 28 مرداد 1399 19:16
تمرین ۴۱ : زانو و پا یک طراحی بزرگ با روش خطوط محیطی اجرا کنید که از قوزک پا تا لگن را در بر بگیرد. سپس استخوان های ران و ساق پا و زانو را مورد مطالعه قرار بدهید. کناره فوقانی یا تاج لگن به خوبی قابل رویت است و همین امر باعث میشود تا مبتدیان تصور کنند این قسمت انتهای استخوان ران است. واقعیت این است که استخوان ران...
-
تمرین ۴۰ :کمربند شانه
سهشنبه 28 مرداد 1399 19:15
تمرین ۴۰ :کمربند شانه یک طراحی بزرگ به روش خطوط محیطی بکشید به طوری که از گردن تا کمر را در بر بگیرد و پس از آن به مطالعه استخوانهای شانه بپردازید. کمربند شانه از اتصال استخوان ترقوه در جلو و استخوان کتف در عقب تشکیل شده است. بر روی کتف تیغه ای استخوانی به نام خار کتف وجود دارد که بایستی مورد دقت قرار بگیرد. استخوان...
-
تمرین ۳۹ : طراحی از دست و بازو
سهشنبه 28 مرداد 1399 19:14
تمرین ۳۹ : طراحی از دست و بازو یک طراحی بزرگ ۱۵ دقیقهای با خطوط محیطی از دست و بازو بکشید ولی از کشیدن شانه خودداری نمایید. یک ورق کاغذ پوستی روی طراحی قرار بدهید و با مراجعه به کتاب آناتومی یک ساعت از وقت خود را صرف کشیدن استخوان های دست و بازو کنید. پس از اینکه استخوانهای دست را از روبه رو کشیدید ورق دیگری از کاغذ...
-
تمرین ۳۸ : مطالعه حالت از آناتومی
سهشنبه 28 مرداد 1399 19:11
تمرین ۳۸ : مطالعه حالت از آناتومی این طراحی ها، طراحی های یک دقیقه ای از حالت می باشند که روش آن همان روش تمرین شماره ۲ می باشد که فقط عنصر جدیدی به آن اضافه شده است. در این مورد هنگامی که به طراحی مشغول می شوید و سعی می کنید کل بدن را در نظر بگیرید احساسی از حرکت استخوانها را نیز در آن بگنجانید. حالت ستون فقرات، شکل...
-
بخش ۱۸- مطالعه ساختمان
سهشنبه 28 مرداد 1399 19:10
بخش ۱۸- مطالعه ساختمان تمرین ۳۸ : مطالعه حالت از آناتومی این طراحی ها، طراحی های یک دقیقه ای از حالت می باشند که روش آن همان روش تمرین شماره ۲ می باشد که فقط عنصر جدیدی به آن اضافه شده است. در این مورد هنگامی که به طراحی مشغول می شوید و سعی می کنید کل بدن را در نظر بگیرید احساسی از حرکت استخوانها را نیز در آن...
-
تمرین ۳۷ : طراحی از چروک پارچه با سیاه و سفید
شنبه 25 مرداد 1399 20:13
تمرین ۳۷ : طراحی از چروک پارچه با سیاه و سفید وسایلی را که در تمرین ۳۵ از آن اسم بردید تهیه کنید و مطالعه ای درازمدت از پارچه بر روی کاغذ خاکستری بعمل آورید و در ضمن این که سایه روشن را رعایت میکنید حس کردن فرم را از یاد نبرید. تا آنجا که امکان دارد وقت برای آن صرف کنید. بعد از سه برنامه دیگر بار دیگر این تمرین ظاهر...
-
تمرین ۳۶ : طراحی از حالت با سیاه و سفید
شنبه 25 مرداد 1399 20:11
تمرین ۳۶ : طراحی از حالت با سیاه و سفید وسایل: یک مداد سیاه و یک مداد سفید کنته و یا ذغال و گچ سفید و یک ورق کاغذ زبر خاکستری که اندازه آن 35*25 باشد مورد استفاده قرار بدهید (به جای کاغذ خاکستری می توانید از کاغذ مانیلای قهوهای استفاده نمایید) همانطور که پیش می روید انواع کاغذ های مختلف را که رنگهای متفاوتی دارند...
-
بخش 17 _ تمرینهایی با مداد کنته سیاه و سفید
شنبه 25 مرداد 1399 20:10
بخش 17 _ تمرینهایی با مداد کنته سیاه و سفید تمرین ۳۵ : طراحی پرکار با کنته وسایل: علاوه بر کاغذ مانیلا و کاغذ پوستیT یک مداد HB برای کپی کردن و یک ورق کاغذ پاستل خاکستری نیز تهیه نمایید. اندازه کاغذ بایستی 40*60 و یا 70*50 باشد. برای حجم پردازی یک وسیله سیاه و یک وسیله سفید را از میان این وسایل انتخاب نمایید: مداد...
-
تمرین ۳۴: کمپوزیسیون طولانی مدت
جمعه 24 مرداد 1399 12:09
تمرین ۳۴: کمپوزیسیون طولانی مدت در این نوع مطالعه شما روزانه کمتر از ۱۵ دقیقه و بیشتر از نیم ساعت روی آن کار نمیکنید. من پیشنهاد می کنم که آن را به عنوان تکلیف خانه به حساب بیاورید و هر روز روی آن کار کنید تا در مدت یک هفته پایان یابد. اگر این کار برای شما امکان ندارد ۱۵ دقیقه از وقت هر درسی را بزنید و بجای آن این...
-
بخش 16 _ کمپوزیسیونهای طولانی مدت
جمعه 24 مرداد 1399 12:05
بخش ۱۶ - کمپوزیسیون های طولانی مدت مطالعه کمپوزیسیون. اگر میل به ایجاد کمپوزیسیون دارید لزومی ندارد که راجع به آن چیزهای زیادی بدانید تنها چیزی که لازم است پیدا کردن موضوع است که به محض دسترسی به آن باید کار را شروع کرد. بنابراین منطقی است که اولین تمرین در کمپوزیسیون بایستی شامل چیزهایی باشد که فعالیت بشر و محیط او...
-
تمرین ۳۳: مطالعه استخوان ها
پنجشنبه 23 مرداد 1399 17:26
تمرین ۳۳: مطالعه استخوان ها وسائل : برای تمریناتی که شرح آن در این کتاب گذشته است احتیاج به کتاب کوچکی راجع به آناتومی دارید که می توانید به جای آن از کتاب آناتومی هنری نوشته والتر تی فاستر استفاده نمایید و شاگردانی که بعداً به طور عمقی می خواهند به مطالعه آناتومی بپردازند میتوانند از کتاب کالبدشناسی هنری (رنگی)...
-
بخش 15 _ روش مطالعه آناتومی
پنجشنبه 23 مرداد 1399 17:24
بخش ۱۵ - روش مطالعه آناتومی اصول حرکت بدن انسان اصلاً برای حرکت ساخته شده است و بهترین روش برای مطالعه آناتومی آن است که ساختمان بدن در رابطه با حرکت و امکانات آن مورد توجه قرار بگیرد. شکل بدن در هنگام حرکت کلاً با شکل آن به حالت خوابیده فرق دارد. حالت و حرکت است که به هر چیزی شکل میبخشد. استخوانها و عضلات طی قرنها...
-
بخش 14 _ سایه روشن
چهارشنبه 22 مرداد 1399 16:59
بخش 14 - سایه روشن این که گفته شود چیزی به اسم سایه وجود ندارد گفته صحیحی نیست بلکه برعکس گاهی مصلحت بر است که سایه را به عنوان چیزی مثبت یا نیرویی مثبت به حساب اوریم. در این مورد بهتر است وجود سایه ها را به عنوان چیزی واقعی قبول کرده و آن را ناشی از عدم وجود نور به حساب آوریم. اصطلاحی مثل "سایه افتان " به...
-
تمرین ۳۲ : مطالعه پرکار
سهشنبه 21 مرداد 1399 10:39
تمرین ۳۲ : مطالعه پرکار وسایل: علاوه بر مداد ب ۲ و ب ۴ و مداد پاک کن خمیری شما احتیاج به یک ورق کاغذ مانیلا و دو ورق کاغذ پوستی دارید (اندازه ۴۰ در ۶۰). کاغذ پوستی همان کاغذهای شفاف است که روی ظرف ماست میگذارند . پاک کن خمیری را به هر شکلی که بخواهید میتوانید در بیاورید تا جاهای ظریف و دقیق را بتوانیم با آن پاک کنیم....
-
تمرین ۳۱ مطالعه حالت به طور کامل
سهشنبه 21 مرداد 1399 10:37
تمرین ۳۱ مطالعه حالت به طور کامل در این مرحله اولین قدم را در طراحی پرکار برمیداریم ولی مدت آن بیش از نیم ساعت طول نمی کشد با طراحی از حالت به کمک مدال ب 4 بر روی ورق بزرگی از کاغذ مانیلا شروع به طراحی کنید و از طراحی حالت به مرحله طراحی از خطوط محیطی قدم بگذارید و خطوط محیطی را مشخص نمایید و در همان چند دقیقه اول...
-
بخش 13 _ مطالعه پرکار
سهشنبه 21 مرداد 1399 10:33
بخش ۱۳ - مطالعه پرکار جمع شدن دانش ها در یک جا. در هر یک از تمریناتی که انجام داده اید ما سعی کرده ایم اصلی مهمی را از سایر اصلها مجزا نماییم تا تمام انرژی خود را روی توجه به آن متمرکز کنید. تمام آن چیزهایی را که جدا جدا گفته ایم هرکدام جزئی از طراحی هستند و بایستی آخر سر همه آنها با هم در یک طراحی جمع شوند, در این...
-
تمرین ۳۰ کمپوزیسیون های یک روزه- ادامه برنامه قبل
دوشنبه 20 مرداد 1399 00:25
تمرین ۳۰ کمپوزیسیون های یک روزه- ادامه برنامه قبل زمانی می رسد که پی می برید کمپوزیسیون های یک روزه علاقه شما را به جا ها و مکان هایی که در اطراف شما وجود دارند افزوده است. بعدا ممکن است گاهی با انتخاب موضوعی نظیر آنچه که در گذشته اتفاق افتاده و با خود در آن شرکت جسته و یا تماشاچی آن بوده اید تمرینات را تغییر بدهید در...
-
بخش ۱۲ طراحی از بدن با لباس - انگیزه شخصی
پنجشنبه 19 تیر 1399 17:27
بخش ۱۲ طراحی از بدن با لباس - انگیزه شخصی تمرین ۲۹: طراحی از بدن با لباس در تمام جزئیات موجود از مدل خواسته می شود تا پارچه ای را که برای طراحی مورد استفاده قرار می دادید دور بدن خود بپیچید. طبیعتاً هنگامی که مدل به استراحت می پردازند و پس از آن می خواهد مثل حالت اول بایستد چروک تا اندازه ای تغییر می کنند. این مسئله...