تمرین ۳۴: کمپوزیسیون طولانی مدت

تمرین ۳۴: کمپوزیسیون طولانی مدت 

 در این نوع مطالعه شما روزانه کمتر از ۱۵ دقیقه و بیشتر از نیم ساعت روی آن کار نمی‌کنید. من پیشنهاد می کنم که آن را به عنوان تکلیف خانه به حساب بیاورید و هر روز روی آن کار کنید تا در مدت یک هفته پایان یابد. اگر این کار برای شما امکان ندارد ۱۵ دقیقه از وقت هر درسی را بزنید و بجای آن این کمپوزیسیون را تکمیل نمایید. کاملا خیالی و از حفظ کار کنید و در ابتدا از کاغذ و مداد استفاده نمایید و بعد هر وسیله‌ای را که خواستید می توانید مورد استفاده قرار بدهید.


محلی را به عنوان موضوع کار انتخاب کنید که به آسانی هر روز بتوانید آنجا را بدون زحمت زیاد ببینید (مثلاً داروخانه سر راهتان) در روزهای اول سعی نکنید تمام جزئیات مربوط به دارو خانه را به خاطر بسپارید و یا آنها را آنالیز کرده و بفهمید. صرفاً عکس العمل و احساس خود را نسبت به آن در نظر بگیرید. در موقع ورود به داروخانه حس می کنید که جو و فضای آنجا با مغازه بقالی یا هر مغازه‌ دیگر کاملاً متفاوت است. بایستی چیزهایی در داروخانه باشد که باعث این اختلاف می گردد. این چیزها در رابطه با هرکسی نیز متفاوت می‌شود و اینکه رابطه شما با آنها چیست کار ساده‌ای نمی باشد. بنابراین سراغ نتیجه را نگیرید. 

 در روز اول تاثیر و تاثرات خود را به عنوان اجرای کمپوزیسیون در دراز مدت روی کاغذ بیاورید با این عمل شما  پی خواهید برد که هنگامی که مشغول جمع آوری تاثرات کلی هستید اگر به جزئیات پرداخته و روابط صحیح اشیا را مورد نظر قرار بدهید طراحی رو به ضعف می گذارد .بنابراین روز بعد به محل مراجعه کرده و از این ضعف اطلاع حاصل نمایید و عیب کار را برطرف کنید. سعی نکنید در ظرف یک روز همه جزئیات را بخاطر بسپارید (به نظر من بیشتر از سه جز را به خاطر نسپارید) مثلاً در یک دیدار از داروخانه ممکن است شکل شیشه‌های شربت و لباس نسخه پیچ و یک چیز مشخص دیگر را مشاهده کنید. حالت هر چیز را مورد دقت قرار داده و با آن چنان برخوردی داشته باشید که بتوانید آن را از حفظ بسازید. 

 پس از اینکه مدتی به این کار مشغول شدید از طریق تجربه پی می برید که اولین چیزی که در برخورد اول مورد توجه قرار می گیرد آن چیزی است که از همه بزرگتر است - شکل و اندازه داخل مغازه، اندازه قفسه های مختلف ارتباط در ورودی با قفسه ها و سیستم پرداخت پول. مغازه طوری تنظیم گردیده که استفاده از آن ساده باشد. شخصی که برای خرید وارد مغازه می شود آنچه را که می خواهد می خرد و پس از پرداخت به صندوق از کنار آن رد شده و بیرون از مغازه می رود. ویترین هایی که وی هنگام خروج از جلو آنها می گذرد طوری چیده شده‌اند که او را راغب به خرید می‌کنند. فهمیدن اینکه چه چیزی در مغازه اتفاق می‌افتد باعث می شود که دید شما نسبت به آن دقیق گردد.  

در این تمرین لزومی ندارد و ممکن هم نیست ظاهر افراد به خصوص را جهت کمپوزیسیون بیاد بیاورید. پس از درک حالت یک شخص جزئیات آن را می توانید از روی شخص دیگری که در جاهای دیگر مشاهده می کنید به دست بیاورید. اگر میخواهید مردی را که پشتش به شماست و در کنار قفسه سیگار ایستاده است بکشید می توانید به جای آن مردی را در ایستگاه اتوبوس و یک جای دیگر که پشتش به شماست مورد مطالعه قرار بدهیم و در جای دیگری به مطالعه یقه، کت و سایر جزئیات اقدام نمایید. 

 پس از دو یا سه روز کار پی می برید که طرح شما شلوغ شده و شلوغی آن به قدری است که ادامه آن دیگر امکان ندارد. در این صورت کاغذ پوستی روی آن قرار داده و برای آن به کار ادامه بدهید طراحی اصلی را تا آخر نگه دارید زیرا مطالعات حالت را به خوبی می توانید از روی آن اجرا نمایید. 

 سه چهار ماه که از این طرز کار کردن گذشت زمان آن فرا می‌رسد که در کمپوزیسیون درازمدت تنوعاتی را که در تمرین 30 جهت کمپوزیسیون یک روز پیشنهاد شده به کار ببندید. سپس ممکن است با موضوعی شروع کنید که خیالی یا از حفظ باشد، ولی هدف تمرین را که دادن اطلاعات کافی از جا و اشیا است از یاد نبرید. مثل قبل کل کمپوزیسیون را در زمان کوتاهی بنا کنید و به درستی جزئیات توجهی ننمایید و فقط حالت را در نظر بگیرید. همانند قبل پی خواهید برد که عوامل زیادی هستند که بایستی به کار روند ولی شما از آنها خاطره مبهم و نامعلومی دارید. این مسئله باعث می شود که شما به چه چیزی بیشتر نگاه کنید. پس از این به عهده شماست که هر روز با بیداری و هوشیاری تمام به جاهایی بروید که چنین جزئیات و عواملی را می توانید مطالعه کنید و از طریق آن قادر به رفع اشتباهات خود در طراحی بشوید. 

به مدت ۱۵ ساعت طبق برنامه شماره ۱۶ طراحی کنید

پایان بخش شانزدهم

برگرد به فهرست کتاب

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد