تمرین ۴۰ :کمربند شانه

تمرین ۴۰ :کمربند شانه 

 یک طراحی بزرگ به روش خطوط محیطی بکشید به طوری که از گردن تا کمر را در بر بگیرد و پس از آن به مطالعه استخوانهای شانه بپردازید. 

 کمربند شانه از اتصال استخوان ترقوه در جلو و استخوان کتف در عقب تشکیل شده است.  

بر روی کتف تیغه ای استخوانی به نام خار کتف وجود دارد که بایستی مورد دقت قرار بگیرد. 

 استخوان ترقوه و کتف را نبایستی جدا از هم در نظر بگیریم زیرا آنها همیشه با هم حرکت می‌کنند. استخوان ترقوه شکل ساده‌ای دارد. یک طرف این استخوان به استخوان حناغ از قفسه سینه و سر دیگر آن به استخوان کتف وصل می گردد. شکل استخوان کتف همانند بشقاب مثلثی شکلی است که بر روی دنده ها به صورت وارونه قرار گرفته و یکی از لبه های آن موازی با ستون فقرات می باشد و استخوان بازو به یکی از گوشه های آن وصل گردیده  است.  خار کتف دیواره برجسته و تاب خورده ای است که از سطح استخوان ‌کتف به بیرون کشیده شده و انتهای آن به استخوان ترقوه مفصل می شود. 

 این مسئله را می‌توان با مراجعه به تصاویر در کتاب آناتومی به خوبی مشاهده نمود. آنچه را که بیشتر از همه باید مورد توجه قرار بدهیم حرکت بازو و تاثیر آن بر روی حرکت کتف و ترقوه می باشد زیرا بهنگامی که بازو به طرف بالا حرکت می کند باعث می شود که استخوان کتف و ترقوه نیز بطرف بالا حرکت کنند و در نتیجه این حرکت زاویه تحتانی کتف متمایل به خارج از بدن می شود. جهت مشاهده می توان از دوستان خود خواهش کنید تا بازوی خود را بالا ببرد و حرکت کتف و ترقوه را که در نتیجه آن حاصل می‌شود مشاهده نمایید. 

 اصطلاح کمربند شانه از این جهت مورد استفاده قرار می‌گیرد که خار کتف و استخوان ترقوه اطراف شانه را مانند کمربندی دربر می‌گیرند. این مسئله را می‌توان با نگاه کردن از بالا به روی شانه مدل به خوبی مشاهده کرد. گردن از وسط این کمربند بیضی شکل بیرون می آید. 

به مدت سه ساعت طبق برنامه ۱۸ ب طراحی کنید.

برگرد به فهرست کتاب

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد