بخش ۲۱ _ ماهیچه ها

بخش ۲۱ _ ماهیچه ها 
 ماهیچه ها چگونه عمل می کنند ماهیچه ها همانند فنر دارای نیروی کششی هستند و به هیچ وجه نیروی فشاری ندارند. بنابراین برای هر حرکتی بایستی دو نوع ماهیچه وجود داشته باشد. یکی برای حرکت به یک جهت و دیگری برای حرکت به جهت مخالف, این دو نوع ماهیچه کمابیش برعکس یکدیگر عمل می‌کنند یعنی یکی از آنها منقبض می شود دیگری منبسط می ‌گردد. در مورد پیچش نیز یک عضله کار پیچش به راست و دیگری کار پیچش به چپ را انجام می‌دهد. 
 ماهیچه ها و استخوان ها وصل شده ‌اند و بر روی استخوان ها عمل می کنند و آنها را به عقب و جلو حرکت می‌دهند. اگرچه ما عضلات را به نام استخوان ها می نامیم مثلاً می‌گویم عضلات بازو, ولی عملاً همه قسمت های آن بر روی استخوان بازو قرار ندارند. یک عضله اگر بر روی تنها یک استخوان قرار داشت به هیچ وجه عملی نمی توانست انجام بدهد. عضله ای که بازو را به طرف بالا می ‌برد اگر همه اش روی بازو قرار داشت به هیچ وجه عمل بالا بردن را نمی‌توانست انجام بدهد.

هر جای بدن همانند گردن, ساعد و تا اندازه‌ ای ساق پا و مچ را که در آن عمل چرخاندن صورت می گیرد. عضلات به جای اینکه مستقیماً موازی استخوان باشند به صورت مایل روی آن قرار می گیرند و جهت حرکات آنها نیز با استخوان حالتی مایل دارد. مثلاً عضلاتی که ساعد را به طرف داخل می چرخانند از ناحیه آرنج شروع شده و به استخوان زنداعلی می چسبند. 
 در مطالعه عضلات مهم ترین چیز این است که کار آنها را یاد بگیریم .مثلا اگر عضلات شانه را بخواهیم مورد مطالعه قرار بدهیم بایستی بخشی از کتاب آناتومی را که مربوط به عضلات شانه است باز کرده و مطالعه کنید. برای درک نحوه چسبیدن بازو به شانه فرض کنید که دارید یک عروسک چوبی میسازید. قطعه ای چوب برای بالاتنه و قطعه ای کوچک تر برای بازو انتخاب نمایید. گوشه های بالایی قطعه بزرگ را بریده و آن را گرد کنید و بازو را مطابق شکل در این قسمت جا بدهید. حالا لازم است که یکی از این دو تکه چوب به هم محکم شوند. بنابراین یک نوار چرمی را با میخ به تنه بکوبید و انتهای دیگر ان را به بازو میخ نمایید. ملاحظه می ‌شود که این نوار چرمی نمی‌تواند با زور را از لغزیدن به عقب و جلو باز دارد. 
 بنابراین به جای نوار احتیاج به قطعه چرمی دارید که فرم ان همانند کاسه باشد تا روی این قسمت را کاملا بپوشاند. در قسمت شانه بدن زنده نیز عضله ای به نام دالی وجود دارد که شبیه همین کاسه چرمی است. برای اینکه بازوی ادمک چوبی شما به طرف جلو حرکت کند لازم است که یک قطعه کش از بازو به طرف سینه کشیده شود. این قطعه کش کار عضله سینه ای را در بدن زنده انجام می‌دهد. در قسمت عقب نیز عضله ای به نام پشتی بزرگ وجود دارد که بازو را به طرف پشت حرکت می‌دهد.

برگرد به فهرست کتاب

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد