تمرین ۴۷ کمپوزیسیون آثار نقاشان بزرگ

تمرین ۴۷ کمپوزیسیون آثار نقاشان بزرگ 

 وسایل: کتاب یا مجله ای که آثار نقاشان در آن چه به صورت رنگی و چه به صورت سفید و سیاه چاپ شده باشد مورد نیاز این تمرین است. آثار موجود در کتاب ها و مجلات برای این کار خیلی مفیدتر از آثاری است که به قطع خیلی بزرگ چاپ شده و گران قیمت هستند.  

روی کاغذ کادو کوچکی که متناسب با اندازه اثر مورد نظر شما باشد بکشید. این کادر بایستی به اندازه کافی کوچک باشد تا مچ دست بتواند در سرتاسر آن حرکت کند (گاهی کمتر از ۱۰ سانت ) ولی اگر کاغذ بزرگ باشد تمایل پیدا می کنید که متوجه جزئیات بشوید. 

 بگذارید چشم و مداد کمابیش در یک زمان به طور آزاد و غیر جدی به هر طرفی که       اشاره ای از حرکت خطوط , فرم ها, تیرگی ها و روشنی ها وجود دارد گردش کنند و از مشخص کردن معانی آنها با چشم یا مداد بپرهیزید. نباید به هیچ فرمی به عنوان صندلی یا انسان یا پارچه فکر کنید. برای شما همه فرمها بنایستی چیزی جز حرکت باشند. همچنین از فکر کردن درباره داستان تابلو نیز خودداری کنید .تنها و تنها هم خود را متوجه حرکت که در واقع حالت کلی تابلو است بنمایید. شما بایستی قادر باشید تعداد ۶ تمرین را در مدتی کمتر از ۱۵ دقیقه به پایان برسانید و به مدت چهار سال روزی ۶ تمرین انجام بدهید. هرگاه کمپوزیسیون به خوبی پیشرفت کند به جای ۶ تا دو یا سه تای آن را انجام بدهید و اگر با سهولت بیشتری پیش میروید به جای ۱۰ یا ۱۵ دقیقه در روز هفته ای یک بار و آن هم به مدت یک ساعت این کار را انجام بدهید. هر دفعه یک تابلو را انتخاب کنید و آن را در مدت یک هفته مطالعه نمایید. اول از کارهای روبنس, ماتیس, تینتوره ت, دگا, جیوتو, ال کره کو,فورن, رامبراند (بویژه طراحی های رامبراند) و وان گوگ شروع کنید. 

 همیشه به طور متناوب اول یکی از آثار نقاشان قدیم و سپس یکی از آثار نقاشان جدید را برای این منظور انتخاب نمایید.

برگرد به فهرست کتاب

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد