تمرین ۴۱ : زانو و پا

تمرین ۴۱ : زانو و پا 
 یک طراحی بزرگ با روش خطوط محیطی اجرا کنید که از قوزک پا تا لگن را در بر بگیرد. سپس استخوان های ران و ساق پا و زانو را مورد مطالعه قرار بدهید. 
 کناره فوقانی یا تاج لگن به خوبی قابل رویت است و همین امر باعث می‌شود تا مبتدیان تصور کنند این قسمت انتهای استخوان ران است. واقعیت این است که استخوان ران پایین‌تر از این قسمت قرار گرفته ولی ماهیچه های آن است که تا حد تاج خاصره امتداد می یابد. استخوان ران به حالت مایل و استخوان ساق پا به حالت عمود قرار می گیرد. کمی که دقت کنیم متوجه می شویم که بدن در ناحیه لگن پهن و در ناحیه زانو از پهنای آن کاسته شده است. استخوان های ران در قسمت بالا شکل یک چکش را دارد که سر آن به داخل لگن فرو رفته است. 
استخوان ران و استخوان ساق در محلی به نام زانو به هم وصل می شوند و در ناحیه اتصال آنها استخوانی جداگانه به نام کشکک یا کاسه زانو وجود دارد. در حالت عادی ایستادن کشکک مستقیماً روی بخش انتهایی تحتانی استخوان ران قرار میگیرد.  این استخوان از قسمت بالا به وتر عضلات جلو ران و از پایین توسط رشته ای بنام رباط به درشت ‌نی که یکی از دو استخوان ساق پا است متصل می گردد. رباط رشته‌های بسیار محکمی است که فاقد قابلیت ارتجاعی است. هنگامی که پا را از زانو خم می کنیم فاصله کشکک تا ساق پا ثابت می‌ماند ولی بر روی سطح انتهایی استخوان ران لغزیده می‌شود. 
 ساق پا دارای دو استخوان می باشد. آن که در قسمت داخل است ضخیم بوده و درشت‌نی نامیده می‌شود و آن که در بیرون پا قرار می‌گیرد نازک بوده و نازک نی نامیده می شود. وقتی از پهلو به ساق پا نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که نازک نی کمی عقب تر و هم کمی پایین‌تر از درشت‌نی قرار گرفته است. انتهای تحتانی درشت نی را قوزک داخلی و انتهای نازک نی را قوزک خارجی می‌گویند قوزک خارجی پایین‌تر از قوزک داخلی می باشد. 
 ساق پا مستقیماً در امتداد استخوان ران نمی باشد. زیرا وقتی از روبرو به آن نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که کمی نسبت به آن بیرون تر است. اگر از پهلو به آن نگاه کنیم می‌بینیم که نسبت به ران کمی عقب تر نصب شده است. این جابجایی استخوان باعث می‌شود که به پا خاصیت فنری ببخشد و ضربه های وارده را خنثی نماید. اگر ساق پا مستقیماً در امتداد ران بود ضربه های حاصله از راه رفتن و پریدن در جهتی مستقیم به ران منتقل می‌شد و باعث شکستن آن میگردید و این مسئله همانند وجود فنرهایی است که چرخ را به واگن وصل می‌کند که در صورت عدم وجود آن خیلی زود به واگن صدمه می رسید. این مسئله جابجایی استخوان ها در تمام قسمت‌های بدن حتی در انگشتان نیز مشاهده می‌شود. 
به مدت سه ساعت طبق برنامه ۱۸ ج طراحی کنید.
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد