بخش 15 _ روش مطالعه آناتومی

بخش ۱۵ - روش  مطالعه آناتومی 

 اصول حرکت بدن انسان اصلاً برای حرکت ساخته شده است و بهترین روش برای مطالعه آناتومی آن است که ساختمان بدن در رابطه با حرکت و امکانات آن مورد توجه قرار بگیرد. شکل بدن در هنگام حرکت کلاً با شکل آن به حالت خوابیده فرق دارد. حالت و حرکت است که به هر چیزی شکل می‌بخشد. استخوانها و عضلات طی قرن‌ها زیستن از طریق حرکت به فرمی درآمده‌اند که پویا شده‌اند. اگر آناتومی‌بدن حالتی غیرمنطقی داشت مشکلات زیادی به میان می‌آمد ولی عامل حرکت آن را منطقی ساخته است. آنچه را که شما اساساً به دانستن آن نیاز دارید حرکت بدن و محدودیت های آن است یعنی یک جا می تواند حرکت کند و یک جا نمی تواند حرکت کند. 

 کتاب‌های آناتومی کاملاً مشخص نمی کنند که عضلات و استخوانها تماماً با چربی و بشره پوشانده شده اند، ولی بدن در واقع همان وحدت و یکپارچگی استخوان ها، عضلات، چربی و بشر می باشد. زمانی وجود دارد که این عضلات به هنگام حرکت و یا غیر حرکت در زیر چربی و پوست با هم ترکیب می‌شوند و فرمی تقریباً انتزاعی به وجود می آورند این بدان معناست که شما نباید استخوان ها عضلات و پوست را جدا جدا فرض کنید آنها را به شکلی واحد ببینید. وقتی آنها را به شکلی واحد در نظر می گیرید چیز جدیدی می شود که باید هم بشود.

وسیله برای رسیدن به هدف. آناتومی در دست نقاش یکی از وسایلی است که باعث می‌شود قسمت‌های مختلف بدن  واضح و مشخص گردد.  آناتومی نباید هدف باشد بلکه باید وسیله ای باشد برای رسیدن به هدف. برای یک شاگرد کاملا امکان دارد از طریق آگاهیش از بدن و بدون مطالعه مخصوص از آناتومی یا حتی اساس مربوط به آن،  از بدن دانشی کافی داشته باشد. یونانیان باستان از آناتومی مقدارکمی می دانستند و بدن هایی می ساختند که از نظر آناتومی نادرست بود ولی با وجود این کارهای هنری بزرگی را به وجود آوردند. 

 دانش آناتومی می‌تواند بدون ارتباط با کار هنری نیز جالب باشد ولی طراحی آناتومیکی خالص از بدن مثل طراحی‌های گیاه شناسی می‌شود که بدون تمرین هنری، از گل         می سازند. 

 این نوع طراحی ها دیاگرام های خوبی به شمار می روند ولی از نظر هنری فاقد ارزش هستند. شاگردی که آگاهانه دانش آناتومی را در همه مواقع به رخ دیگران می کشد, از آن عده افراد ناتوان و ضعیفی است که احساس میکند باید برتریش را به رخ دیگران بکشد. 

 آناتومی یکی از آن مطالعاتی است که من به شاگردان در اوائل کار فراگرفتن آن را توصیه نمی کنم. یاد گرفتن آناتومی باید در مواقع فراغت و به تدریج صورت بگیرد. کمتر به فکر آناتومی باشید و بیشتر به فکر شناسایی بدن بیفتید حتی اگر از نظر آناتومی اطلاعاتتان ناقص باشد.  من شاهد انرژی هایی بوده‌ام که شاگردان در این مورد تلف نموده اند زیرا آنها از ابتدا برنامه‌های این کتاب را اجرا نمی‌کردند. بایستی با طراحی های زیاد و کوشش فراوان اطلاعات مربوط به آناتومی را با آنچه درباره بدن از طریق غیر آناتومی کسب کرده اید ترکیب نمایید. بنابراین بهتر است مطالعه آن را در اول کار خیلی جدی نگیرید و وقت زیادی را به آن اختصاص ندهید. 

 ولی مطالعه آن بایستی ادامه داشته باشد اما اگر آناتومی برای شما قابل درک است و شما هم به آن علاقه مند هستید، نسبت به آن جدی باشید و حواس خود را روی آن متمرکز نمایید.

برگرد به فهرست کتاب

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد