تمرین ۴۹ آنالیز آثار نقاشان
تمرین ۴۷ می تواند پس از تمرینات زیاد و به مرور زمان طبق دستورات زیر توسعه یافته و پیشرفت نماید. (الف) سه یا چهار عدد از کمپوزیسیون های حالت و خود آثاری را که این کمپوزیسیون ها به آن مربوط می شود بردارید و به طور آزاد نقاط سیاه را به هم وصل نمایید. سایه ها را به طور ساکن و جدا جدا نشان ندهید بلکه سعی کنید حرکت آنها را به صورت کلی ببینید.(ب) یکی از این کمپوزیسیون های حالت را انتخاب کنید و آن را به صورت معکوس در مقابل خود قرار بدهید. بدون نگاه به اصل اثر حالتی را که روی کاغذ است به عنوان نقطه شروع انتخاب کرده و روی آن طراحی جدیدی را که شما اخیراً دیده یا اجرا نموده اید پیاده کنید. اگر طرح مدادی خیلی سیاه شده است با قلم و مرکب روی آن شروع به کار کنید. (ج) با همان روشی که شما تمرین بدن را در تمرین شماره ۴۶ انجام دادید کمپوزیسیون را با خط مستقیم و منحنی آنالیز کنید. سعی کنید حرکت و حالت موجود در نقاشی اصلی عمل انگیزه را انجام بدهد.
به مدت سه ساعت طبق برنامه ۲۰ هـ طراحی کنید.
پایان بخش بیستم