بخش ۱۹ - آنالیز در ضمن طراحی

بخش ۱۹ - آنالیز در ضمن طراحی 
 حرکت و تضاد. هنگامی که من کلمه طرح را به کار می برم منظورم از آن نقاشی و طراحی ای است که در ارتباط با حرکت سازمان یافته باشد. چون در هر عمل طبیعت حرکت وجود دارد در هر کار هنری نیز بایستی احساسی از حرکت وجود داشته باشد. وظیفه نقاش این است که در وهله اول اصول حرکت را از طبیعت یاد بگیرد و سپس آن را در زمینه کارش بشناسد. 
 بدون تضاد و درک تضادها هیچ حسی از حرکت نمی تواند مشاهده شود. در حقیقت بدون تضاد احساسی از وجود، وجود نخواهد داشت. دنیای وجود که به وسیله حس برای نقاش آشکار می شود خود یک امری نسبی می باشد. درک نرمی اشیا ممکن نمی گردد مگر اینکه سفتی را شناخته باشیم و شناختن گرمی با شناختن سردی امکانپذیر است. این سری تمرینات (بخش ۱۹ و ۲۳ ) برای شدت بخشیدن به تضادهایی که در حرکت ، فرم و رنگ یافت می‌شوند در نظر گرفته شده است ما آنها را به عنوان تمرین مورد استفاده قرار می‌دهیم که بتواند ما را به قوانین اصولی نقاشی رهبری نماید.
به شکل ساده طراحی که با خط ایجاد می‌شود بار دیگر مراجعه کنید‌. گرچه تضادهایی بین بلندی کوتاهی، پهن و باریکی وجود دارد ولی بزرگترین تضادهای خطی تضاد بین خطوط منحنی و مستقیم است. خط به خودی خود خصوصیتی ندارد. خطی را بر روی کاغذ بکشید. این خط نه بلند می تواند باشد نه کوتاه تنها موقعی می‌توان گفت این خط بلند یا کوتاه است که خطهای دیگری در کنار آن کشیده شده باشند. به همین ترتیب یک خط وقتی منحنی است که در مقایسه با خط مستقیم قرار گرفته باشد. ولی حالا ما صرفاً خط راست را در تضاد با خطوط منحنی قرار می دهیم.
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد