تمرین 28: مطالعه طولانی از چروک پارچه

 

تمرین 28: مطالعه طولانی از چروک پارچه

وسائل : علاوه بر پارچه قبلی به پارچه دیگری نظیر آن نیز احتیاج دارید. این تمرین نیز مثل تمرین قبلی است ولی با این تفاوت که چروک آن بایستی برای چند روز دست نخورده باقی بماند. از مداد ب2 برای قسمتهای روشن و از مداد ب4 جهت قسمتهای تیره تر استفاده نمائید و ضمنا یک پاک کن نیز تهیه کنید.

اول پارچه را تخت بدیوار بکوبید بطوریکه از دو نقطه آویزان بشود یعنی محل تجمع چروک در دو نقطه صورت بگیرد. در مرحله اول یک طراحی از حالت از آن بر روی ورق بزرگ مانیلا اجرا کنید و سپس به طراحی از چروک بطور دقیق بپردازید.

در مورد چروک برای خود این قرارداد را در نظر بگیرید که  هر چروکی داردای سه سطح است که یکی د رجلو و دو تای دیگر در طرفین هستند. یکی از این سه سطح به شما نزدیک و دو تای دیگر از آن جدا شده و از شما دور میشوند و بسطحی میرسند که بدیوار چسبیده است. هنگامی که سطح جلو یک چروک معلوم و یکی یا دو تای دیگر نامعلوم هستند آن دو دارای شیب منفی شده اند. این سه سطح را بایستی به صورت زیر در طراحی نشان داد. سطح جلوئی را سفید بگذارید, دو دیواره کناری را با خاکستری ملایم و هر دو را بیک اندازه تیره  کنید. پایه انها یا سطح پارچه را که بدیوار چسبیده است خیلی تیره تر از این سه , سایه بزنید ولی کاملا سیاه نکنید. شیب منفی را که ناپیداست با خطی مشکی لبه آنرا معلوم نمائید. بطوریکه این خط در وسط پر رنگ و بتدریج به آخر که میرسد کمرنگ شود. مجسمه ساز نیز در  همین مورد فشار وسیله اش را از اول زیاد و بعد کم  می کند. وقتی که شما فشار مداد را د راین قسمتها زیاد می کنید یعنی دیواره دارای شیب منفی است و وقتی فشار آنرا کم می کنید یعنی شیب منفی از بین میرود. در واقع شما دراید شیب را تا موقعی که آشکا می شود دنبال می نمائید.

اینکه کدام دیواره چروک جلو و یا کدام دیواره در طرفین است بقرار داد خود شما بستگی دارد. اگر ده شاگرد چروک یک پارچه را مطالعه می کنند ممکن است با ده نوع انتخاب شروع بکار نمایند و تمام کارهای آنها نیز درست بوده و به وضع ساختمانی چروک دست یافته باشند. بعضی از سطوح ممکن است به شما نزدیک و نسبت به سایرین دور باشد. چروک ممکن است عمیق و یا سطحی باشند. اگر چروک سطحی باشند و برجستگی انها چندان نباشد که چروک بحساب بیایند. آنها را می توانید جزء زمینه یا پایه بحساب اورید.

بعد از اینکه تصمیم گرفتید کدام قسمت را بالا انتخاب کنید,بفکر دیواره های کناری ان باشید و نوع شیب انها نیز در مسله دخالت ندارد. گاهی قسمتی از یک دیواره معلوم و در موقع پیچیدن چروک رو ببالا محو می شود. بخشهای کناری یا دیواره ها را باید خاکستری نمود. و در موقع پیچیدن بایستی لبه آنها را پر رنگ کرد.

بایستی همیشه در طراحی از چروک این سه سطح را در نظر گرفت. هنگامی که یکی از دو دیواره شیب منفی گرفته و ناپدید می شود آن سطح از صحنه خارج شده و دیگر بحساب نمی آید.

اغلب دو چروک بصورت جدا بوجود امده و در هم میامیزند و چیزی به شکل  Y   درست می کنند.

در سایه زدن نباید کاری کرد که سایه ها بتدریج محو شوند مگر در جاهایی که شیب منفی وجود دراد. بنابراین باستثنای سایه های شیب منفی چهار نوع سایه روشن یعنی سفید, خاکستری روشن, خاکستری تیره و سیاه بایستی بکار ببریم. طراحی باید آنقدرواضح باشد که در هیچ جای ان چیزی با تردید کشیده نشده باشد و دیواره ها و پایه و سطح جلو باید کاملا معلوم باشند و محل شروع و اتمام هر قسمت باید مشخص گردد. بایستی قسمتها بقدری واضح باشند که حکاک بتواند بدون ابهام , از روی آنها بر روی چوب حکاکی نماید یعنی در واقع او باید بتواند از روی این طراحی طوری حکای کند که از روی واقعیت آن ساده تر باشد.

بمدت شش ساعت طبق برنامه 11 الف و 11 ب طراحی کنید.

رد پای حشره: برای اینکه  بفهمیم طراحی ما از چروک پارچه واضح است یا نه بایستی فرض کنید که یک حشره کوچک از یک نقطه به نقطه دیگر و بصورتی افقی بر روی چروک حرکت می نماید. همچنین فرض کنید که پاهای او  به مرکب آغشته شده و در موقع حرکت اثری از خود به جا میگذارد. د رنتیجه خط رد پای او پایه و سطح جلوئی چروک و دیواره های آنرا می پیماید. این حشره وقتی که بدیواره شیب های منفی چروک میرسد ناپدید می شود. سپس در نقطه دیگری ظاهر  می گردد. مدادتان را بردارید و  رد پای حشره فرضی را با مداد بر روی طراحی بکشید.

این رد پا با " خطوط محیطی " در بدن کاملا یکی است. این عمل همانند گردشی است که در یک منظره بر روی تپه ها و دره ها صورت میگیرد . تکه ای از پارچه نیز مثل خطوط محیطی بدن یا سطح زمین بر امدگی و فرو رفتگی دارد که بعضی از انها پنهان می باشد. البته فرض  بر این است که در این سطح گودال یا چاله  ای وجود نداشته باشد.

بمدت شش ساعت طبق برنامه 11 ج و 11 د طراحی کنید.

مطالعات بعدی چروک: این تمرینات بخصوص در مورد پارچه در متن برنامه نیامده است ولی یکی از انواع مطالعاتی است که میل دارید به آن مراجعه کنید. بنابراین من چند پیشنهاد می کنم بسیاری از این پیشنهادات در آینده وقتی که در نقاشی به کشیدن چروک احتیاج پیدا می کنید بشما کمک خواهند نمود. شاگردانی که نمی توانند بدن بدون لباس در اختیار داشته باشند و یا کسانی که میخواهند مطالعات خود را از مدل تکمیل نمایند مطالعه چروک پارچه و ادامه آن کار پر ثمری خواهد بود .

در مطالعات طولانی آینده ممکن است یکی از دیواره های کناری چروک را سفید کرده و دیگری را خاکستری تیره و سطح جلوئی  زمینه پایه انرا با خاکستری روشن سایه بزنید. طراحی شما در اینموقع طوری است که نور از طرف چپ یا راست به آن تابیده است.

هم در مطالعه سریع و هم در مطالعه طولانی می توان نوع چروک را عوض نمود:

1-     پارچه را از بالا طوری چین بدهید که چینها با هم 10 سانت فاصله داشته باشند و انرا بدیوار وصل کنید. پارچه های اطو کرده جهت مطالعه برای چین پارچه بیسار مفید هستند.

2-     پارچه ای را بکار ببرید که خطوط راه راه آن قوی بوده و دارای نقوش  درشتی باشد.

3-     پارچه هایی را بکار ببرید که دارای بافتهای مختلفی باشند مانند ململ , کتان , و تافته

ورق بزرگی از کاغذ گراف که کمی نازک باشد انتخاب کرده و آنرا با دقت با چند پونز چین بدهید. چروکهای آن مانند تافته کمی زاویه دار می شود و از نظر  طراحی بسیار سودمند می باشد.

قطعه ای چیت موصلی یا کتای را که اندازه آن نیم متر در نیم متر باشد در دوغاب گچ و یا محلول نشاسته فرو ببرید و هنگامی که خیس است ان را بپیچانید . هنگامی که گچ ان می بندد چروک ثابت می شود .و دیگر شکل خود را از دست نمی دهد. می توان این تکه پارچه را جهت مطالعه با زاویه های مختلف و نورهای مختلفی در مقابل خود قرار داد.

بمدت سه ساعت طبق برنامه 11 هه مطالعه کنید

 تکرار  برنامه 11 نیز سودمند خواهد شد.

برگرد به فهرست کتاب

نظرات 1 + ارسال نظر
فری پنج‌شنبه 15 مهر 1395 ساعت 10:51

سلام چرا بقیه ی مطالب باز نمیشه؟

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد