تمرین 27 : مطالعه سریع از چروک پارچه

 

تمرین 27: مطالعه سریع از  چروک پارچه

وسائل: پارچه  5/1 در 1 متر انتخاب کنید. رنگ پارچه باید کاملا سفید باشد و زیاد ضخیم  نبوده و درخشندگی نیز نداشته باشد.

این پارچه را با پونز از دو گوشه اش بدیوار آویزان نمائید بطوریکه روی دیوار بطور مسطح قرار بگیرد. من پنج نوع چروک را که اصول اساسی را در بر میگیرد مشخص میکنم. در هر یک از انواع , اول شرح مربوط به ان را بخوانید و سپس با " طراحی از حالت" و بصورت خیالی از آن طراحی کنید. بعد پارچه را مطابق با دستوری که در مورد آن داده شده مرتب کرده و مستقیما از روی آن طراحی کنید. طراحی اول را با این طراحی مورد مقایسه قرار دادخ و اشتباهاتی را که مرتکب شده اید مورد توجه قرار بدهید. در واقع شما از همان دستوراتی پیروی می کنید که قبلا از  آنها به نام " تصور ساختمان " اسم برده ام. عمل طراحی بایستی مقدم بر چروک باشد.

نوع اول: پونزها را بیرون بیاورید و از هر طرف پارچه 12 سانت جا بگذارید و پونز را در آنجا بدیوار فرو کنید به نحوی که فاصله دو پونز باندازه ای بهم نزدیک باشد که پارچه خود را از وسط انداخته باشد. در اینموقع متوجه میشوید علاوه بر اینکه دو گوشه آزاد شده کمی با اول فرق دارد, چروکی در ما بین دو پونز نیز بوجود آمده اند, این چروک تحت تاثیر نیروی جاذبه نیز قرار گرفته و در وسط بطرف زمین جذب شده اند.

نوع دوم: پونز گوشه سمت چپ را که ما اسم آنرا الف می گذاریم از دیوار بیرون بیاورید و آنرا جلوتر یعنی در 25 سانتی داخل بکوبید. پونز ب ( سمت راست) را نیز بیرون بیاورید و آن را هم مثل پونز الف در 25 سانتی داخل بکوبید تا پارچه از بین دو نقطه الف و ب سفت کشیده شود. د راینموقع گوشه ها آزاد می شوند هر دو طرف زمین آویزان میگردند. گوشه های آزاد شده بجای حالت عمودی مایل بخود می گیرند.

نوع سوم: نوع سوم نیز همانند نوع دوم است با این تفاوت که پارچه را از نقطه  دیگری در وسط دو پونز و در قسمت بالاتر بدیوار وصل می کنیم. و این نقطه را ج می نامیم د راین حالت متوجه می شوید که سه مرکز تجمع برای چروک بوجود امده است.

نوع چهارم: پونز ج را از پارچه و دیوار بیرون آورده و در 25 سانتی لبه پارچه و مابین  پونز فرو کرده و آنرا بالا اورده تا همطراز الف و ب  شود و بدیوار وصل نمائید.

نوع پنجم: پونز را بیرون بیاورید و آنرا از پشت به پارچه زده  و همانند نوع چهارم عمل کنید . نوع چهارم و پنجم مثل هم هستند ولی با این تفاوت که د رنوع چهارم پونز از رو بوده و در نوع پنجم پونز از پشت است در نتیجه در نوع لبه پارچه  در معرض دید قرار میگیرد.

در مطالعات بعدی که سریع صورت میگیرد نقشه چروک را بدلخواه بریزید ولی پیش ا رآنکه آنرا بدیوار آویزان نمائید یک طرح خیالی از ان تهیه کنید.پیشنهاداتی که در زیر بشما داده می شود د رمورد تنوع ترتیب چروک می تواند شما را بخوبی یاری دهد. اول پارچه را بصورت مسطح به دیوار بکوبید. سنجاقی را بر روی نقطه ای از پارچه مثلا 25 سانت پایین تر از لبه بالا در سمت چپ و یا نیم متر پایین تر و در سمت راست یا در مرکز فرو کنید. سپس با خودتان بگوئید که من میخواهم پارچه را از این نقطه باندازه 25 سانت بالا برده و بدیوار وصل نمایم. و یا اینکه نیم متر آنرا بالاتر و در سمت چپ یا راست نصب نمایم. اول انچه را که بنظرتان اتفاق می افتد بکشید و سپس پارچه را بهمان نحو بدیوار وصل نمائید و این دفعه از حالت واقعی آن طراحی کنید. بعدا بجای یک نقطه از دو نقطه استفاده نموده و آنرا بدیوار وصل نمایید. بجای اینکه پارچه را بصورت مسطح بدیوار بکوبید تنها آنرا  بکمک یک یا دو پونز از لبه آویزان نمائید. پارچه می تواند از بین دو پونز اویزان و شا باشد و یا اینکه توسط دو پونز سفت کشیده شده باشد.

برگرد به فهرست کتاب

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد